68. VIU EL CAMP DE MENORCA. AGRICULTURA, RAMADERIA I FORMATGE
Sessions:
1
Observacions:
Durada:
120
Observacions Durada:
Lloc:
a. Binillubet, Es Mercadal (Me-1, km 18)
b. Sa Granja, Maó (Ctra. Maó-Es Grau km 0,5)
Màxim per grup:
25
Destinataris
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
| Professorat |
| ARTISTIC BATXILLERAT |
Responsable/s
| COOP AGRICOLA I RAMADERA MENORCA, S.COOP. | | |
Descripció
Visitam una finca per conèixer i descobrir el sector primari de Menorca. L’activitat comença amb una introducció sobre com ens alimentam i què es produeix a l’illa, per fer junts una reflexió sobre la importància de preservar tant la salut individual com la comunitària.
A la finca hi fa feina una família pagesa que combina agricultura (per alimentar el seu bestiar) i ramaderia bovina, amb experiència en genètica i reproducció, nutrició i benestar animal. També són elaboradors de formatge Maó-Menorca amb Denominació d’Origen. Durant l’activitat, mostrarem com es fa el formatge seguint la tècnica tradicional del fogasser i el lligam, i tots els alumnes que ho desitgin hi podran participar.
Es tracta d’un exemple complet de com s’elabora un producte des del seu origen, tenint en compte tot el procés. Per acabar, es realitza un tast sensorial amb els cinc sentits del formatge.
Objectius
- Possibilitem el contacte directe amb el medi natural i rural, analitzant-ne les característiques i les relacions de dependència que té el medi urbà envers aquest.
- Apropem els alumnes a la vida i les feines pròpies del camp menorquí, i els ensenyem el comportament adequat envers l’entorn i els animals.
- Volem posar en valor la ruralia, la pagesia i els productes del camp de Menorca, mostrant la importància de cuidar el medi ambient i la natura dins el marc de Menorca, Reserva de la Biosfera.
- Mostram el procés de les feines quotidianes: l’agricultura, el maneig del bestiar i l’elaboració de productes com el formatge.
- Convidam els alumnes a participar de forma activa, perquè l’experiència sigui vivencial i significativa, mitjançant activitats pràctiques i participatives.
- Fomentam el plaer per les activitats a l’aire lliure, i com aquestes poden contribuir a la millora de la qualitat de vida.
- Estimulam actituds d’interès i respecte, reforçant els valors i l’educació emocional que sorgeixen de l’experiència en un entorn tan real i especial com el del camp i els animals.
- Plantejam la visita com un projecte educatiu, adaptat a les competències i capacitats de cada cicle formatiu, amb activitats adequades, atractives i divertides.
- Tractam l’activitat des d’una perspectiva didàctica i pedagògica, lligant el coneixement amb l’experiència directa.
Continguts
Conceptes:
Sector primari de Menorca: agricultura, ramaderia i elaboració de productes locals.
Cicle productiu: des de la terra fins al producte final (p. ex. formatge Maó-Menorca).
Alimentació saludable i sostenible: importància dels productes de proximitat.
Reserva de la Biosfera: valors de sostenibilitat, conservació de la natura i equilibri home-medi.
Benestar animal i maneig responsable.
Tradició i cultura menorquina: oficis, tècniques artesanals i patrimoni gastronòmic.
Relació medi rural – medi urbà: interdependències i complementarietat.
Procediments:
Observació directa del medi natural i de les feines al camp.
Participació activa en tasques senzilles: munyir, donar menjar al bestiar, preparar la llet per al formatge, etc.
Elaboració pràctica d’un producte tradicional (p. ex. formatge amb la tècnica del fogasser i el lligam).
Experimentació sensorial (tast amb els cinc sentits).
Diàleg i reflexió guiada sobre hàbits de consum i impacte ambiental.
Recollida d’impressions: dibuixos, fitxes, diaris de camp o debats posteriors a l’aula.
Comparació entre processos tradicionals i pràctiques modernes, reflexionant sobre avantatges i reptes.
Actituds:
Respecte i cura cap al medi natural, el patrimoni i els animals.
Valoració de la pagesia i el sector primari com a part essencial de la societat.
Interès i curiositat per descobrir i aprendre del món rural.
Disponibilitat a participar i implicar-se activament en les activitats proposades.
Cooperació i treball en equip amb els companys durant les experiències.
Apreciació de la cultura i tradicions locals, fomentant el sentiment de pertinença i identitat.
Responsabilitat ambiental: consciència sobre el consum responsable i la sostenibilitat.
Gaudi i motivació en les activitats a l’aire lliure com a font de benestar i qualitat de vida.
Metodologia
Abans:
Contacte amb el professorat per adaptar l’activitat als objectius curriculars i competències del grup.
Proposta de materials i activitats prèvies: introducció al sector primari, reflexió sobre alimentació i sostenibilitat, coneixement del vocabulari específic.
Formulació d’hipòtesis o preguntes que es volen resoldre durant la visita.
Durant:
Les visites s’adapten a la temàtica específica que treballa l’alumnat en aquell moment i es dissenyen de manera personalitzada amb el professorat. En cas de no concretar-se una assignatura en particular, es prenen com a base els continguts transversals que es poden treballar des de l’activitat.
A més, l’activitat ofereix una proposta didàctica completa que permet al centre preparar prèviament la visita i fer-ne un treball posterior a l’aula, tot reforçant els aprenentatges.
Després:
Activitats de síntesi i posada en comú a l’aula (debats, murals, diaris de camp, dossiers de treball).
Valoració de l’experiència en relació amb els objectius curriculars i les competències treballades.
Treballs d’aplicació: propostes per millorar hàbits de consum, activitats creatives (contes, maquetes, receptes, vídeos).
Acompanyament del professorat amb la guia didàctica facilitada per l’equip de Viu el camp de Menorca
Recursos
Observacions
|