53. LES "SOFT SKILLS" DEL TREBALL EN EQUIP. 3 TALLERS PER APRENDRE A TREBALLAR EN EQUIP 

Sessions: 3
Observacions:

Durada: 60
Observacions Durada:

Lloc: Aula, pati i gimnàs (2ª sessió)
Màxim per grup: 25

Destinataris

1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
Professorat
ARTISTIC BATXILLERAT

Responsable/s

EROLES ASENSIO MARTA  

 

Descripció
En una societat cada vegada més individualitzada a les filletes, fillets i adolescents se’ls demana constantment treballar en equip, sense comprovar si prèviament tenen adquirides les soft skills INDIVIDUALS que es requereixen per fer-ho. Sense aquestes soft skills els serà molt difícil que aprenguin les soft skills del treball en equip. Per tant, primer entrenarem les individuals per tal de poder-les aplicar dins l’equip i així podrem aconseguir aprendre les soft skills del treball en equip. .
Volem experimentar el "Tot sol aniràs més ràpid, però amb l'equip aniràs més enfora". Farem 3 tallers un cada trimestre, per aprendre a treballar en equip i en cada taller anirem augmentant l’exigència per tal que puguin demostrar allò après al taller anterior, anem recollint aprenentatges. El treball en equip requereix un aprenentatge previ de les soft skills individual,
El 1r taller veurem quines fortaleses i quines mancances tenim a l'hora de treballar en equip. Es detallen quines competències INDIVIDUALS es necessiten per treballar en equip i les competències COL.LECTIVES específiques del treball en equip. Per tant, és una activitat que té en compte allò individual per aportar-ho a el col·lectiu. Sense una aportació individual el grup no evolucionarà a equip.
El 2n taller aprendrem a gestionar les emocions individuals i col·lectives que impedeixen el treball en equip com la frustració, la ràbia i la impotència.
El 3r taller serà més exigent i treballarem l’últim pas per poder ser un equip cohesionat, la sincronització.


Objectius
- Identificar i aprendre quines són les competències individuals que es requereixen per treballar en equip.
- Identificar i aprendre quines són les competències col·lectives per treballar en equip: tenir un objectiu consensuat, tenir una estratègica, planificar-la i coordinar-se, comunicar-se respectuosament, tenir un compromís /motivació/responsabilitat, aparició de líders, gestió de les emocions individuals i col·lectives, gestió de conflictes, etc. Veurem que és molt difícil dominar-les totes a nivell individual.


Continguts
Conceptes: Diferència entre grup i equip, som una classe, som un equip... o som un grup? Treballar en equip requereix l'aprenentatge de competències i habilitats intra i interpersonals prèvies, que s'anomenen les habilitats toves o SOFT SKILLS. Cooperar versus competir. Diferències entre grup i equip i competències necessàries per treballar en equip: lideratge, coordinació, col·laboració, planificació, comunicació, escolta activa, responsabilitat, gestió de conflictes, gestió emocional individual i grupal?
Procediments: Taller 1:
Taller 1r trimestre: Juguem a Vòlei? Farem dos grups, a cada grup li donarem una xarxa de pescador que ens farà de raqueta de tenis gegant i ens haurem d'anar passant la pilota per tal que, de forma coordinada, la pilota vagi a la xarxa de l'altre equip. Han d'aconseguir 5 passades sense que la pilota vagi a terra i no poden fer servir les mans ni cap part del cos. Hi haurem de posar en pràctica les habilitats de treball en equip.?

Taller 2:
Taller 2n trimestre: Circuit de la frustració. Es construeix un circuit amb el material que es fa servir per educació física: cercles, matalassos, tanques, una taula, bancs, de fusta etc. El circuit es munta al mateix gimnàs. Els alumnes faran una fila, un darrere l’altre i els taparem els ulls. S’agafaran per les espatlles. Demanarem 3-4 voluntaris que facin de guies, seran els ulls dels alumnes per tal que completin el circuit que s’ha muntat. Durant el desenvolupament de l’activitat treballarem les emocions que vagin sorgint, en especial la frustració.

Taller 3:
Taller 3r trimestre: Cursa cooperativa de Sacs. Aprendrem que la competició també és cooperativa i viurem que quan ens ajudem, guanyem tots. Posarem en pràctica la sincronització dins de l’equip per sincronitzar-nos amb altres equips, la màxima dificultat del treball en equip. En aquesta última activitat recollirem els aprenentatges dels anteriors tallers.

Actituds:

Metodologia
Abans: No cal preparació prèvia
Durant: Després de fer una introducció més teòrica sobre les competències necessàries tan individual com col·lectives del treball en equip, usarem una metodologia pràctica i aplicada en la que anirem aprenent a mesura que anirem fent durant l’activitat. L’activitat es planteja molt dinàmica, tipus outdoor training per moure el cos, les emocions. L’activitat s’acaba donant feedback i fent reflexions per instal·lar el viscut com un aprenentatge significatiu per transferir-ho a la vida en general
Després: Al ser un taller trimestral sí que es demana en acabar cada taller, que s'abordin les situacions relacionades amb el treball en equip per prendre consciència de com es gestionen les soft skills, quines es gestionen de forma adaptativa i quines no per tal de corregir i entrenar. Es deixarà material educatiu. Es deixarà material educatiu sobre les competències per tal que es vagin treballant a classe, interioritzant i consolidant fins el pròxim taller del següent trimestre. L'objectiu és anar transformant el grup d'alumnes amb un equip al llarg del curs. L'aprenentatge serà acumulatiu.

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Qúestionaris, Diptics/trípics i altres publicacions 
Material Educació física: cons, cercles, valles, matalassos 
Material educatiu: cartolines 


Observacions