46. ENS LLEVAM LA MÀSCARA. FORA VERGONYA! 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 60
Observacions Durada:

Lloc: Aula, sala polivalent amb la possibilitat de configurar-la posant les cadires en cercle
Màxim per grup: 25

Destinataris

1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)

Responsable/s

EROLES ASENSIO MARTA  

 

Descripció
És una activitat destinada a posicionar el meu JO davant dels altres. En la pre-adolescència es comença a donar més importància al que pensen els altres de jo i no, al que jo penso de jo. S'està més pendent de la reacció que tenen els altres de jo (de com vesteixo, de com rendesc, de què dic, etc.) que de gaudir i passar-ho bé. Això fa que ens inhibim, ens capem i ens amaguem darrere una màscara per vergonya del que diran. Els adolescents en comptes d'explotar tot el seu potencial social, de coneixements, de creativitat, es tanquen cap a dins per evitar que els facin mal (que siguin motiu de burla, que els assetgin, que els insultin) i van construint capes per mostrar una versió descafeïnada d'ells mateixos. L'essència de l'adolescent està amagada darrere una màscara, a la profunditat de l'interior d'una ceba o l'interior de la nina russa més profunda. Activitat per treure'ns la màscara, treure'ns les capes, trencar la cuirassa i sortir mostrant-nos tal com som cap a l'exterior. Farem jocs per llevar la vergonya i trobar l'essència.

Objectius
- Identificar i entendre per a què serveixen les emocions bàsiques i les emocions socials.
- Quines són les agradables i desagradables, i quan són adaptatives o desadaptatives.
- La vergonya és una emoció social sovint, desagradable de sentir, però que a la vegada també ens pot protegir. Saber quan et protegeix i quan no, i quines conseqüències comporta en la construcció de la personalitat i de l’autoestima de l’adolescent, serà el resultat del taller.
- Entendrem com les xarxes socials ajuden a construir aquesta màscara.
- Per acabar, farem una activitat per treure’ns la màscara i practicar l’afrontament de la vergonya i les altres emocions socials.


Continguts
Conceptes: Autoestima, identitat personal, emocions bàsiques, emocions socials, funcions de les emocions, intel·ligència emocional.
Procediments: Primer es farà una explicació amb presentació Power Point dels conceptes teòrics i seguidament es desenvoluparà l’activitat.
Actituds:

Metodologia
Abans: No cal
Durant: Combinació de metodologia magistral i expositiva de conceptes de forma interactiva i de metodologia aplicada, activa i participativa.
Després: Per part dels docents continuar creant un clima de seguretat a l'aula per a poder expressar l'autenticitat de cada alumne per evitar un clima hostil on aparegui la vergonya o la por d'expressar-se

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo 
Ordinador 
Projector - canó 
Paper i bolígraf 


Observacions