170. PRESENTACIONS ORALS: LA DEFENSA DEL TREBALL DE RECERCA  

Sessions: 1
Observacions: És una sessió de 2h consecutives

Durada: 120
Observacions Durada:

Lloc: Aula
Màxim per grup: 30

Destinataris

1r batxillerat
2n batxillerat
ARTISTIC BATXILLERAT

Responsable/s

FERRER ANGLADA ARIADNA  

 

Descripció
Formació per a l'alumnat de batxillerat que enguany ha de fer la defensa oral del Treball de Recerca, especialment dirigida als centres que el curs passat van sol·licitar la primera part del taller, però es pot adaptar per a grups que no l'hagin impartit i per a grups que, sense fer treball de recerca, volen millorar les exposicions orals (aprendre a estructurar-les, a defensar-les, a preparar la presentació digital i a gestionar els nervis). L'objectiu és repassar els principals aspectes que determinen la qualitat d'una presentació oral, treballant amb exemples concrets i exercicis pràctics, que permeten assolir, d'una manera més vivencial, eines imprescindibles per poder fer una presentació oral exitosa: control del temps, consciència de la comunicació no verbal, ordre i coherència del discurs i afrontar-se al repte de tenir un públic crític davant.
En el cas que el grup no hagi fet el taller TRB 1, s'adapta la sessió per combinar, en una sola doble sessió, teoria i anàlisi de casos pràctics.


Objectius
L’objectiu principal és que l’alumnat, fent una feina vivencial, guanyi en seguretat a través del domini de tots els aspectes que intervenen en una exposició oral. Es treballa en aquesta seguretat posant en pràctica les eines de comunicació apreses en la primera part del taller, prenent consciència de la importància dels detalls per donar consistència al conjunt. També se cerca assolir un domini de la comunicació no verbal, tenir control del temps i aprendre tècniques de relaxació.

Continguts
Conceptes: Es tracta, a través d'exercicis i de l'anàlisi de vídeos de casos pràctics, de prendre consciència de tot el que demana una exposició oral: preparar la benvinguda i el comiat, tenir clar el fil argumental, atenció a qüestions com el volum, la vocalització i la velocitat, saber adequar el llenguatge al context, tenir consciència del temps que es dedica a cada apartat, disposar de feedback i adquirir eines per interpretar la percepció del públic. Alhora, s'incideix en els aspectes formals de la presentació digital que acompanya el discurs, ja treballats en la primera part del taller.
Procediments: El taller dona l'oportunitat de practicar davant d'un públic, principalment amb exercicis en parelles o grups reduïts. L'anàlisi i valoració dels exercicis és una feina personalitzada, que, alhora, aporta informació a tota l'aula, que viu el doble paper de ser jutge i persona jutjada. La formadora, amb l'ajuda de tot l'alumnat que assisteix al taller, analitza críticament els discursos i les presentacions digitals, amb especial atenció als petits detalls que marquen la diferència.
Actituds: Es treballa per potenciar les virtuts de cada alumne, ajudant-lo a disminuir l’angoixa i els nervis, alhora que es fa feina en aquells aspectes en els quals cadascun d'ells té marge de millora. El taller parteix de la idea que tot l'alumnat és capaç de fer una bona presentació oral, si aquesta es treballa des de l'autoconfiança i posant el focus d'atenció en el contingut d'allò que s'explica. S'incideix en aspectes que tenen una influència cabdal en les presentacions orals: la vergonya, la diferència entre l'autopercepció i la percepció del públic i el valor de la crítica constructiva.

Metodologia
Abans: És suficient que el professorat faci un esforç perquè tot l’alumnat respongui el qüestionari previ que envia la tallerista.
Durant: La formadora manté contacte previ amb el professorat per adaptar la sessió presencial a les necessitats específiques de cada grup. A més, s'envia un qüestionari previ per tenir coneixement de l'alumnat i fer-lo reflexionar, abans de la sessió, sobre determinats aspectes del seu treball de recerca i de la futura defensa oral. En el moment de fer el taller es potencia al màxim la pràctica a partir dels conceptes teòrics que intervenen en una exposició oral i es donen eines per assolir la màxima puntuació en tots els aspectes que es tenen en compte en la rúbrica.

Després: DESPRÉS: La tallerista està a disposició del professorat per a tot allò que consideri oportú.
Els tutors poden aprofitar la dinàmica dels tallers per continuar treballant les presentacions orals, de manera que es garanteixi el millor resultat possible en el moment de la trobada amb el tribunal avaluador.


Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo 
Qúestionaris, Diptics/trípics i altres publicacions 
Ordinador 
Projector - canó 
Fotocòpies 


Observacions