40. CONFLICTUAR. TRANSFORMANT LES RELACIONS DE PODER A LES AULES 

Sessions: 2
Observacions:

Durada: 120
Observacions Durada:

Lloc: Aula
Màxim per grup: 30

Destinataris

1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)
ARTISTIC BATXILLERAT

Responsable/s

ANGULO ROJO TERESA  

 

Descripció
Conflictuar com a metodologia experiencial per a explorar aquelles dinàmiques vinculars travessades per les relacions de poder que participen en la reproducció sistemàtica de les desigualtats estructurals.
Aquest taller té com a objectiu principal ajudar-nos a entendre millor com funcionen les relacions de poder a l’escola i a la societat, i com podem qüestionar-les i transformar-les des d’una mirada crítica transfeminista.
Parlarem sobre desigualtats que sovint passen desapercebudes, però que afecten la nostra vida quotidiana: el masclisme, la cisheteronormativitat, el racisme, el classisme, el capacitisme i altres formes de violència que poden aparèixer també dins dels espais educatius.
Ens preguntarem de quina manera es reprodueixen violències al centre educatiu: en els passadissos, a les aules, al pati i a la cafeteria. Descobrirem com operen les estructures de poder, i les matrius de poder i desigualtat, com es colen inconscient i subtilment en les dinàmiques socials de la vida al centre.
A través d’activitats participatives, dinàmiques de grup i espais de reflexió, aprendrem a mirar amb ulls crítics els missatges que rebem (a l’escola, a casa, a les xarxes...) i pensarem conjuntament maneres de construir una escola més justa, on totes les persones ens sentim valorades, escoltades i lliures de ser com som.
Aquest taller és un espai segur per expressar-se, fer preguntes, compartir experiències i imaginar formes de convivència que respectin les diferències i promoguin el respecte i el reconeixement mutu.


Objectius
OG. Entendre, qüestionar i transformar les relacions de poder que es donen en els espais educatius des d'una mirada crítica transfeminista, que visibilitzi les desigualtats estructurals i promogui vincles més justos i lliures de violències.
OE1. Fomentar la capacitat de reflexivitat crítica en el alumnat per identificar com habiten les relacions de poder.
OE2. Analitzar críticament les relacions de poder que es donen en les centres educatius i com aquestes intervenen en la producció i reproducció de desigualtats estructurals.
OE3. Explorar els conflictes com a eina pedagògica i transformadora.
OE4. Donar eines a l’alumnat per crear col·lectivament estratègies disruptives, orientades a generar canvis concrets en les dinàmiques socials en les que participen.


Continguts
Conceptes: Mòdul 1 – Cartografiar el poder: qui som, on som i com hi som?
Introducció a les relacions de poder dins l’aula i a l’escola: rols, mandats, discursos i jerarquies.
Dinàmiques de visibilització de les estructures que sostenen les desigualtats.


Mòdul 2 – Violències estructurals i matrius d’opressió a l’escola
Les matrius d’opressió i privilegi des d’una mirada interseccional: com es reprodueixen les violències en les centres educatius?
Casos i exemples reals per detectar i posar nom a les violències natualitzades que sostenen les desigualtats.



Mòdul 3 – El conflicte com a metodologia: nombrar, tensionar i transformar
Conflictuar les nostres experiències vinculars: què passa quan li posem paraules al conflicte? Com es creuen les relacions de poder en les nostres experiències vinculars?
Eines per crear col·lectivament estratègies disruptives, orientades a generar canvis concrets en les dinàmiques socials en les que participa l’alumnat.
Estratègies per sostenir i tenir cura dels processos de transformació en la comunitat educativa

Procediments:
Actituds:

Metodologia
Abans: No fa falta preparació prèvia
Durant: En els tallers s'utilitza una metodologia transfeminista que no imposa estructures rígides, sinó que acompanya processos emergents. Utilitzem la creativitat com a forma de coneixement i transformació. Ens enfoquem a construir comunitat a través de l'expressió lliure, permetre el diàleg col·lectiu que sorgeix a cada moment, transformar el conflicte en possibilitat de retrobament i reparació, i en fer-nos preguntes més que en respondre-les.
Després: No hi ha activitats de continuació

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo 
Ordinador 
Projector - canó 
Si 


Observacions

El taller presentat en edicions anteriors era realitzat per Teresa Angulo Rojo com a professional autònoma, i actualment aquest taller forma part de l'oferta educativa de l'Associació Filosa, de la qual Teresa és coordinadora de l'àrea educativa.