Sessions:
1
Observacions:
Preferentment en dies alterns o amb una separació màxima d’una setmana entre sessió i sessió.
Durada:
Observacions Durada:
1 programa per grup-aula
Lloc:
Màxim per grup:
Destinataris
| 2n educació primària |
| 4t educació primària |
Responsable/s
| PLA D’ADDICCIONS I DROGODEPENDÈNCIES DE LES ILLES BALEARS | | UCA CIUTADELLA |
Descripció
És la darrera versió d’un programa preventiu d’àmplia experiència que aborda les influències socials i la pressió de grup així com els factors afectius i cognitius que intervenen a l’hora de prendre decisions.
Objectius
- Aprendre a decidir respecte al consum de drogues.
- Aprendre a identificar les situacions en què es prenen decisions sobre l’ús de drogues legals, il·legals i addiccions no químiques.
- Aprendre a utilitzar els coneixements que es tenen per tal d’adoptar decisions adequades en trobar-se en aquestes decisions.
Continguts
Conceptes:
• Decisions sobre el consum de drogues
• Identificar situacions en què es prenen decisions sobre l’ús de drogues
• Aprendre a utilitzar coneixements per a adoptar decisions adequades davant situacions de pressió de grup.
• Prevenció consum de drogues i altres conductes addictives
• Factors cognitius i afectius que intervenen en la presa de decisions.
Procediments:
El professorat aplica a l’aula al programa. Aquest programa té l'estructura pròpia de qualsevol programa (destinataris, sessions recomanades, metodologia, etc.).
El material per a l’alumnat consta de 6 unitats didàctiques, cada una de les quals consta d’un pòdcast del tema a tractar, uns suggeriments per orientar la reflexió, una proposta de situacions conflictives que requereixen una presa de decisions i una breu exposició d’informacions objectives útils per contrastar-les amb creences i suposicions.
Cal esmentar que tant l’alumnat, com famílies i docents tenen accés al portal en línia que serveix de base al programa.
Actituds:
Es fomentarà:
La valoració del bon ús de les tecnologies, la informació des de la visió crítica i de l'opinió pròpia i l'actitud participativa i respectuosa amb l'opinió dels altres.
Metodologia
Abans:
Durant:
El professorat aplica a l'aula el programa, que parteix d'un model de col·laboració entre la família i el centre, i té l'estructura pròpia de qualsevol programa (destinataris, sessions recomanades, metodologia, etc.)
Consta de 6 a 12 sessions de 50 a 60 minuts. Es recomana implantar-la preferentment en dies alterns o amb una separació màxima d’una setmana entre sessió i sessió.
Aquest programa inclou material que conté una guia d’aplicació per al professorat que conté el contingut teòric del programa, informació sobre conceptes, dinàmiques grupals, metodologia d’aplicació del programa lliçó per lliçó i altres informacions generals. A més a més, també hi ha material per a l’alumnat que consisteix en 6 unitats didàctiques amb les corresponents propostes de treball. Pel que fa a les famílies cal dir que hi ha material informatiu per a elles. Finalment i molt important és l'avaluació del programa i la seva implementació, que realitzarà el professional que ha aplicat el programa.
Després:
Recursos
Observacions
Es concertarà unes sessions prèvies per la presentació del programa i material didàctic.
Activitat de continuació: El professorat és qui aplica el programa amb l’assessorament i el suport dels professionals del PADIB i UCA.
Preferentment en dies alterns o amb una separació màxima d’una setmana entre sessió i sessió.
Clara Simo: Infermera
Yolanda Vidal: Psicòloga
Caterina Enrich: Psicòloga