Sessions:
1
Observacions:
Durada:
90
Observacions Durada:
Lloc:
Màxim per grup:
25
Destinataris
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
Responsable/s
Descripció
Arribar a sisè de primària és convertir-se en el grup de majors del col·legi i aviat també, en el grup de petits de l'institut. En aquesta transició de la pre-adolescència a l'adolescència, s'accentua l'absorció de les identitats “que més els convenen” per a sentir-se incloses dins del grup. A vegades, aquestes identitats impliquen actituds i conductes relacionals que generen mal en l'altra persona i s'allunyen del respecte a una mateixa. En aquest punt, comencem a ocultar actituds, conductes i maneres de fer mentre engrandim unes altres, creant un joc de màscares. Fins a on estic disposada a arribar per a sentir-me part d'un grup? Què ocorre quan deixem de fer coses que ens van bé per fer el que esperen uns altres de mi? Quines expectatives i temors tinc sobre el pas a l'institut?
Acompanyar aquesta transició perquè no oblidin formes de relació respectuoses amb si mateixes i amb l'un altre/a, és l'objectiu principal del taller.
Objectius
- Fomentar l'ús de la capacitat crítica de l'alumnat.
- Anticipar i acompanyar la transició d'escola primària a institut des d'un enfocament de gènere.
- Obrir un espai on l'alumnat pugui compartir i reflexionar sobre el que significa fer el pas cap a l'institut.
- Prevenir l'exercici de la violència en l'etapa adolescent.
Continguts
Conceptes:
Autoconocimiento. Transición. Conductas violentas. Conductas equitativas. Buen trato.
Procediments:
Actituds:
Assertiva, empàtica, proactiva enfront d'una conducta violenta i reflexiva.
Metodologia
Abans:
Abans: adaptar l'aula perquè es pugui crear un cercle de cadires. Benvinguda i dinàmica de presentació. Exposició de la normes de convivència i presentació del taller.
No és necessària cap preparació prèvia.
Durant:
Durant: dinàmica participativa de “Caixa de temors i expectatives” a través de la qual l'alumnat podrà experimentar una pràctica de cura personal i col·lectiu compartint les expectatives i temors que cadascuna té respecte al pas a l'institut o a l'etapa d'ESO. També podran experimentar com actua un grup quan cal decidir-se per una cosa o una altra i com ens afecta de manera individual a través d'una dinàmica de posicionament en la qual hauran de decidir entre dues opcions. A més podran experimentar a través d'un joc de rol, una situació d'assetjament o bullying relacionada amb el desig de pertinença a un grup, per a acabar amb un decàleg participatiu de mesures que poden prendre per a respectar-se a un mateix, protegir-se i assenyalar una situació de violència. Finalment, es crearà un mural col·lectiu amb els temors i expectatives de cada persona i es reservarà un espai final perquè tot el grup pugui llegir-lo i compartir el que li ha generat la sessió.
Després:
Després: Qüestionari d'avaluació per al professorat que hagi estat present.
L'activitat de continuació estarà connectada amb les necessitats que es desprenguin de la dinàmica "Caixa de temors i expectatives". La tendència observada en altres tallers és: por a la solitud i al distanciament dels amics/as de l'escola, a la dificultat dels estudis, no agradar-li a la resta i sofrir bullying. Respecte a les expectatives: ser els millors estudiants/més intel·ligents, passar-ho bé i fer amics.
Per a atendre-les, es proposa un exercici d'autoconeixement en el qual les participants puguin reflectir la seva manera de percebre's. Es tracta d'un exercici reflexiu i d'escriptura en el qual les participants hauran de triar el seu major temor i la seva expectativa "més inflada" i hauran de completar la següent frase: "Per a atendre aquesta por que tinc puc...." o "per a aconseguir la meva expectativa puc..." L'exercici es farà per parelles. També hauran de completar altres apartats com a coses que se'm donen bé i coses que no em van bé. El resultat final serà una espècie de guia personal amb la seva foto.
D'aquesta manera, es busca repercutir positivament en la construcció d'una autoestima basada en la confiança en una mateixa i la coherència entre la seva autocura, habilitats, dificultats, els seus assoliments i les seves expectatives.
Recursos
Observacions