35. YES. IOGA A L’EDUCACIÓ INFANTIL PER A LA SALUT 

Sessions: 2
Observacions: Les sessions seran entre 45 a 60 minuts d'execució per a infants de P3 a P5.

Durada: 60
Observacions Durada:

Lloc: Dins l'aula infantil o bé sala de psicomotricitat delimitada d'obstacles per poder respirar calma.
Màxim per grup: 10

Destinataris

P3 educació infantil
P4 educació infantil
P5 educació infantil

Responsable/s

MORON HERRADOR RAQUEL  

 

Descripció
Tallers de Ioga dins l'aula infantil per a infants de 3 a 6 anys.

Junts fem un camí d'autoconeixement a través de la pràctica i l'experiència de l'acció corporal. Unim cos, ment i esperit de l'infant amb les seves emocions.

Quan millora la relació amb un mateix, millora la relació amb el món que l'envolta.


Objectius
- Acompanyar per a millorar el desenvolupament funcional, motriu, cognitiu, neurològic, socioafectiu i emocional de l'infant.
- Conquesta de l'autonomia personal i la consciència corporal, sempre respectant les necessitats de l'infant.
- Arribar a la calma a través de l'abordatge corporal.
- Afavorir la comunicació, l'expressió i la gestió de les emocions de l'infant.
- Aprendre a conviure dins l'aula en un espai d'amor i de comprensió i acompanyant amb cura, llibertat i respecte a l'aprenentatge de cada infant.



Continguts
Conceptes: - El coneixement del cos en l'àmbit segmentari i de manera global.
- Tot l'esquema corporal, els seus moviments i els diferents plans corporals.
- Reforçant el camí evolutiu d'anar cap a la conquesta de la verticalitat amb el contrast d'experimentar la vivència de l'horitzontalitat corporal.
- Sentim emocions i deixem un espai per ser expressades.
- Vivenciem la respiració natural que ens habita.
- Coordinem postures corporals amb cançons de ioga per assolir la calma i la relaxació de l'ambient de l'aula.


Procediments: Farem ús d'aprendre a fer ioga jugant a través d'un fil conductor amb unes imatges inspirades en els paràmetres psicomotors que conviden a passar d'un pla corporal a un altre de manera orgànica, reforçant l'etapa evolutiva que travessa l'infant a l'hora de d'anar cap a la conquesta de la verticalitat i l'adquisició del sentit de la marxa.

Les mateixes seran exposades a la paret de l’aula, com a contingut i tindran un ordre concret adaptat a les necessitats de cada infant segons l'edat a la qual vagi dirigida l’activitat.

Actituds: - Actituds de participació lliure i de respecte de l'infant mateix i dels seus iguals.
- Conviure en ambients de calma i relaxació i amb valors d'amistat i pau.
- Conviure en temps de calma i amor dins les aules.
- Actitud d'expressar emocions positives.
- Conviure dins les aules, els ritmes naturals de la vida com a éssers humans.



Metodologia
Abans: Mantenim aquest estat de calma i de relaxació, deixem aquest petit espai d'uns moments per deixar expressar el que demani el grup d'aula.
A continuació aprofitem per recollir tot el material didàctic que s'ha emprat i que es pugui tornar a col·locar l'aula com estava prèviament a l'inici de la sessió.
A ser possible, es dona l'oportunitat als cossos dels infants a què puguin experimentar una estoneta més el fet d'estar en contacte amb el terra, descalços per l'aula, per estimular el sistema nerviós relaxat.


Durant: • Abans de la sessió:
Preparem l'espai de l'aula amb un ambient de calma:
Eliminant els obstacles que interrompin l'atenció de l'infant, posem la música per ajudar els infants a entrar dins aquest ambient d'aturar, de calma, i des d'aquest respirar, es comparteix els moments d'anar col·locant tot el material de les imatges visuals que farem servir com a fil conductor per guiar la sessió.
Ens posem asseguts en cercle a terra, ens donem la benvinguda, fent una explicació prèvia del que es farà amb ajuda del material didàctic que hem col·locat.

• Durant la sessió:
Donem continuació amb un RITUAL D'ENTRADA:

Començam a preparar el cos, identificant-lo de manera segmentària i global a través del sentit del tacte entrem a connectar amb un mateix.
Feim una respiració conjunta, cantam la vocal “o” a la vegada que la dibuixem a l’aire en l’espai que ocupem, creant un ambient de calma entre tots.

Passam al DESENVOLUPAMENT de la sessió:
Fem un escalfament de tot el cos i seguidament reproduïm corporalment, vivenciant tota la seqüència d'imatges visuals que s'han preparat i que són guiades de manera narrativa, inspirades en accions de la vida quotidiana de l'infant fins que arribem al final acabant amb una relaxació final.

I tanquem amb un RITUAL DE SORTIDA:
Tornant a asseure'ns en cercle a terra, compartint el que s'ha realitzat, feim una respiració i cantam de nou tots junts la vocal "o" per a tancar la sessió i, així, mantenir aquest estat de relaxació.

Després: Es dona la proposta a l'educadora o educador responsable que continuï fent un seguiment dins l'aula infantil dels continguts treballats al llarg del curs.


Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Imatges visuals 
Portaveu  


Observacions

Les sessions seran entre 45 a 60 minuts d'execució per a infants de P3 a P5.
Es faràn amb 2 sessions desdoblades, per completar tot el grup d'' aula.

IMPORTANT:
Cada reserva feta per aula ja compta amb 2 sessions per poder fer
desdoblament