156. ESBRINA QUI SÓC especial 8 de MARÇ. Dones d'aquí i de fora 

Sessions: 1 TALLER 1 SESSIÓ
Lloc: AULA
Màxim per aula: grup aula

Destinataris

FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
ARTISTIC BATXILLERAT

Responsable/s

Juga culturA (Ruth López Dolz)  

 

Descripció
Aquesta és una activitat per aprendre i descobrir sobre el patrimoni menorquí on emprem el joc com a eina de divulgació i aprenentatge.

El joc EQS 8M, en la línea del famós joc Qui és Qui?, Hedbanz o Tabú, és una activitat didàctica i divertida que es juga per equips i de manera individual, per aprendre sobre les dones rellevants especialment de la història menorquina, i de tot el món.




Objectius
OBJECTIUS DIDÀCTICS: Familiaritzar-se amb les dones destacades a través dels segles i disciplines, especialment de Menorca i també del món, que habitualment no surten als llibres.


OBJECTIUS DEL JOC: Varien en funció a la modalitat de joc.


Habilitats: estratègia, esperit competitiu, imaginació, comunicació, atenció i raonament, inspiració. Normalitzar la implicació i el treball de tots els gèneres per aconseguir la igualtat de gènere.


Valors: identificació, cooperació, participació, tolerància, igualtat de gènere, empoderament, valoració, reconeixement i empatia.


Continguts
Conceptes: Hi han 4 modalitats de joc:

- EQS Tabú. Per a començar a familiaritzar-se amb les dones protagonistes del joc, aquesta part consisteix en triar un dels personatges i tractar de descriure’l als altres components de l’equip sense dir les paraules prohibides.

- EQS Clàssic. Per equips, es tracta d'esbrinar per descarte, quin és la dona triada “a cegues”.

- Esbrina Qui Falta. Aquesta modalitat de major dificultat consisteix en què, per equips, han d'omplir una targeta en blanc, amb un personatge que no estigui al joc i que han après o coneixen. Aquest nou personatge ha de ser esbrinat pels altres components de l'equip.

- EQS Referent: En aquesta última part, cada alumne i alumna ha de descriure i dibuixar una dona del seu entorn que li sigui referent.


Procediments:
Actituds:

Metodologia
Abans: l'equip de Juga culturA facilitarà al centre educatiu els personatges amb els quals jugaran.

Durant: A l'activitat es duran a terme les diferents modalitats del joc, segons el nivell educatiu i de dificultat.

Després: Juga culturA repartirà als participants uns folis retallables amb els personatges, imitant el joc ¿Qui és Qui?, per a que puguin jugar entre ells en qualsevol moment i tenguin a mà alguns dels personatges destacats de Menorca.


Recursos



Observacions

Hi han tres nivells de dificultat de joc diferents, adaptats a l'edat i l'objectiu curricular en cada franja d'edat.

Segons el nivell del joc, hauran més o menys personatges. Les modalitats del joc varien en funció al grau de dificultat corresponent a l'edat.

Idioma: català.

FILOSOFIA de Juga culturA:
- Tractem d'emprar materials duradors, per això és important que les i els alumnes els tractin amb cura en tot moment.
- Els materials per a dur a terme l'activitat s'han fet, en la mesura que ens ha sigut possible, amb materials reciclats i reciclables.
- En les activitats de Juga culturA hi ha tolerància cero al bullying i a qualsevol tipus de discriminació per qualsevol motiu (diversitat cultural, religió, gènere o identitat).
- Tractem de fer les activitats adaptades per a que els alumnes amb mobilitat reduïda perquè puguin participar al màxim possible en el joc.
- Un dels valors fonamental de Juga culturA és tractar amb respecte l'entorn i el patrimoni, per açò en tot moment es farà un ús responsable de l'espai.
-Els professorat/educadors poden participar activament en el joc.


RECOMANACIONS
Vindre amb energia, ben esmorzats de casa.
Vindre amb actitud i amb ganes de divertir-nos aprenent.