155. RETORN EN EL TEMPUS AL 17 DE GENER. El joc de pistes del dia de Menorca 

Sessions: SESSIÓ A TRIAR OPCIÓ
Lloc: AULA
Màxim per aula: grup aula

Destinataris

6è educació primària
1r ESO
2n ESO
EDUCACIÓ ESPECIAL
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat

Responsable/s

Juga culturA (Ruth López Dolz)  

 

Descripció
Retorn en el Tempus al 17 de Gener és una activitat didàctica i divertida que es juga per equips i que combina l'aprenentatge amb el joc, contextualitzat en els esdeveniments succeïts al voltant de la conquesta d’Alfons III.

STORYTELLING
És gener de 1287, ens ubiquem a Menorca (Maó o Ciutadella), i just quan les tropes del rei d'Aragó estan a punt de desembarcar a la ciutat de Maó, ha ocorregut un desastre: Tempus, la versió més destartalada del temps, s'ha quedat aturada. Tempus s'ha quedat sense energia, deixant escampats els esdeveniments estesos per la ciutat. Les valentes i valents que ajudin a reactivar a Tempus, recuperant els episodis escampats, ordenar-los i així aconseguir l'encanteri de reactivació de Tempus, salvaran el passat, present i futur de les menorquines i els menorquins.


Objectius
OBJECTIUS DIDÀCTICS: conèixer els fets que van ocórrer al voltant del Disset de Gener i els motius de perquè en aquesta data es celebra el dia del poble menorquí.

OBJECTIUS DEL JOC:
PART 1. Descobrir els diferents esdeveniments que van ocórrer al voltant del 17 de gener de 1287.
PART 2. Reactivar a Tempus aconseguint l'encanteri de reactivació que s'amaga darrere els episodis que han quedat escampats per la ciutat.

Habilitats: estratègia, esperit competitiu, treball en equip, imaginació, comunicació i consens.

Valors: identificació, cooperació, coordinació, participació, tolerància, respecte a la diversitat cultural.


Continguts
Conceptes: Aquesta activitat té dues PARTS.

PART 1: RETORN EN EL TEMPUS. DE LA MENORCA MUSULMANA AL REPOBLAMENT CRISTIÀ
- Conèixer amb el joc els esdeveniments succeïts el 17 de gener de 1287. Per què es celebra el 17 de gener?Qui vivia a Menorca abans de l'arribada dels cristians? Qui era Alfons III? Com es van desenvolupar els fets? Què va passar després? Quin llegat i tradicions ens han deixat les diferents cultures al seu pas per Menorca?

PART 2: RETORN EN EL TEMPUS¡ REACTIVEM A TEMPUS!
-Aquesta part és la continuació de la primera. Es tracta de recompondre els esdeveniments que han quedat escampats per la ciutat per aconseguir l'encanteri de reactivació de Tempus. Tempus és la versió més destartalada dels temps, i si no aconseguim reactivar-la, el futur de menorquines i menorquines estará en perill.



Procediments:
Actituds:

Metodologia
Abans: Juga culturA facilitarà bibliografia i material perquè es prepari el contingut a l'aula.

Durant: El joc (part 1 i/o part 2)
Després:

Recursos



Observacions

Aquesta activitat té 2 PARTS i 2 OPCIONS de contractació:

PART 1: RETORN EN EL TEMPUS. DE LA MENORCA MUSULMANA AL REPOBLAMENT CRISTIÀ

PART 2: RETORN EN EL TEMPUS ¡REACTIVEM A TEMPUS!

Hi ha DUES OPCIONS de contractació

OPCIÓ A:
- Es realitza la PART 1.
- Al centre educatiu.
- Durada de 60 minuts.

OPCIÓ B:
- Es realitzen les PARTS 1 i 2.
- A Maó o Ciutadella (centre ciutat), a concretar pel centre educatiu segons distància.
- Durada entre 90 - 120 minuts.

Hi ha tres nivells de dificultat de joc diferents, adaptats a l'edat i l'objectiu curricular en cada franja d’edat.

Idioma: català.

FILOSOFIA de Juga culturA:

- Tractem d'emprar materials duradors, per això és important que les i els alumnes els tractin amb cura en tot moment.
- Els materials per a dur a terme l'activitat s'han fet, en la mesura que ens ha sigut possible, amb materials reciclats i reciclables.
- En les activitats de Juga culturA hi ha tolerància cero al bullying i a qualsevol tipus de discriminació per qualsevol motiu (diversitat cultural, religió, gènere o identitat).
- Tractem de fer les activitats adaptades per a que els alumnes amb mobilitat reduïda perquè puguin participar al màxim possible en el joc.
- Un dels valors fonamental de Juga culturA és tractar amb respecte l'entorn i el patrimoni, per açò en tot moment es farà un ús responsable de l'espai.
-Els professorat/educadors poden participar activament en el joc.


RECOMANACIONS
Vindre amb energia, ben esmorzats de casa.
Vindre amb actitud i amb ganes de divertir-nos aprenent.