6. EL SUCRE, UN DOLÇ MOLT AMARG 

Sessions: 1 sessió d'1hora
Lloc: Al centre educatiu
Màxim per aula: grup aula

Destinataris

2n educació primària
3r educació primària

Responsable/s

ANTONI CAMPS GARMÓN TÈCNIC D'EDUCACIÓ JUSTÍCIA ALIMENTÀRIAFundació Justicía Alimentaría

 

Descripció
A través del sucre, producte que exemplifica el model agroalimentari actual, es coneixerà tot el que s’amaga darrera seu: problemes de salut, impactes ambientals i socials, així com la pèrdua de la sobirania alimentària als països productors. L'activitat s’emmarca dins la campanya 25grams i va acompanyada d'una exposició que es pot instal·lar a la recepció del centre durant una setmana. Al final de l’activitat els alumnes complementaran l’exposició amb un mural creat durant la sessió.
L'alumnat desenvoluparà capacitats i eines per a ser crítics amb l'alimentació; coneixeran mitjans per aconseguir informació sobre el què mengen; treballaran la capacitat de triar entre diferents aliments; se'ls mostrarà en què consisteix el sistema alimentari; i reflexionaran sobre les opcions que existeixen per a canviar les coses.
Important: pel dia de l’activitat l’alumnat haurà de dur l’envàs d’un producte que consumeixin per berenar.


Objectius
Conscienciar l'alumnat de les conseqüències negatives del model agroalimentari actual, la qual interfereix en el dret a una alimentació saludable i provoca desigualtats socials, impactes ambientals i greus problemes de salut.
Promoure, per tal de trencar la dinàmica negativa lligada al nostre model de consum, un canvi d'hàbits alimentaris en l'alumnat i capacitar-lo per a difondre aquest canvi d'actitud al seu entorn més proper.
Entendre les característiques nutritives del sucre i com el seu consum desmesurat pot provocar problemes de salut.
Conèixer alternatives de producció i consum del sucre, com a exemplificació d'un altre model agroalimentari possible: consum responsable.


Continguts
Conceptes: Conceptes
Alimentació saludable
Impactes de l'alimentació
Etiquetatge
Consum responsable




Procediments: Procediments
Observant el que mengem al berenar descobrim el nivell saludable de cada aliment, les seves propietats, les condicions laborals dels i les productores, el tipus d'indústria/granja i l'impacte ambiental de la producció. Coneixeran també mitjans per aconseguir informació sobre el què mengen, amb l’etiquetatge, i a destriar la informació que ens impacta diàriament a través de la publicitat.

Actituds: Actituds
L'alumnat desenvoluparà capacitats per a ser crítics amb l'alimentació i autocrítics amb el seu consum, treballant la capacitat de triar entre diferents aliments.


Metodologia
Abans: Abans del taller es recomana muntar l'exposició emmarcada en la campanya 25grams. L'exposició serà cedida per Justícia Alimentària.
Pel dia de l’activitat l’alumnat haurà de dur l’envàs d’un producte que consumeixin per berenar i una fitxa molt simple emplenada.





Durant: Durant la realització del taller

Explicam que el taller consisteix en respondre aquestes preguntes:
- Sabem el què menjam?
- Què podem fer per a controlar la nostra dieta?
- Controlant la nostra dieta, podríem pal·liar la pobresa al món?

Es fa una visita a l’exposició, muntada a l’entrada del centre, i es fa una explicació sobre els impactes socials, ambientals i de salut que suposa la nostra alimentació, tant als països del nord com als del sud. Es calcula que el 70% de la nostra dieta està basada en productes processats, els quals tenen alts continguts de sucre, és per això, que en consumim molt per sobre del què recomana la OMS, 25g diaris.

Llavors, ja a l’aula, es fa un repàs d’alguns aspectes que ens influeixen a tenir aquesta dieta: la publicitat i un etiquetatge poc clar.

Amb els envasos que han dut de casa, es farà un mural mitjançant la metodologia de l'etiquetatge del semàfor, és a dir, segons el color on ubicam el producte, aquest té un nivell de sucre recomanat o s’excedeix en escreix: verd, taronja, vermell. L’alumnat coneixerà com llegir una etiqueta i de cada envàs, haurà de decidir, segons els paràmetres que s’hauran facilitat, en quin color situar el seu envàs.

Per acabar veim l'exposició i tornem a les preguntes del principi:
- Sabem el què menjam?
- Què podem fer per a controlar la nostra dieta?
- Controlant la nostra dieta, podríem pal·liar la pobresa al món?

Després: Una vegada realitzat el taller es recomana descarregar la unitat didàctica per a primària “El sucre, un dolç molt amarg” que proposa més activitats per ampliar els continguts sobre la temàtica. Aquest recurs es pot trobar al web d'Alimentacción (www.alimentaccion.net)

A la mateixa pàgina web, es trobarà la “Guia Didàctica per a professorat de Primària” la qual ofereix tota una sèrie d’unitats didàctiques entorn a la sobirania alimentària. El seu objectiu és fomentar entre l’alumnat el coneixement i la presa de consciència sobre de quina manera la cadena de producció, comercialització, distribució i consum d’aliments a nivell global i local, així com els nostres hàbits de consum, influeixen en el desenvolupament de les nostres comunitats, en la salut i en el medi ambient. La Guia està estructurada al voltant de cinc blocs temàtics, convertits en unitats didàctiques.

L'activitat realitzada pot servir d’introducció a la temàtica de la sobirania alimentària i a la relació entre la nostra alimentació, la nostra salut i la salut de l'entorn. El professorat podrà aprofundir tant com desitgi a través dels recursos que es troben a la guia mencionada.


Recursos



Observacions

RESPONSABLE: Antoni Camps Garmón,Telèfon: 679538508, menorca@justiciaalimentaria.org
Justícia Alimentària
Tècnic d'educació, Justícia Alimentària
Adreça postal: Molí del Rei
Camí des Castell, 53
07702 Maó
Adreça electrònica: menorca@justiciaalimentaria.org
Activitat a l'aula amb visita a l'exposició associada que es trobarà instal·lada a l'entrada del centre.


DISPONIBILITAT ESGOTADA