Informació del taller

107 . MUSEU DE MENORCA, `PLAYSTORIES; CONSTRUINT LA VIDA I LA MORT A LA PREHISTÒRIA 

 

Sessions: 1 sessió de 75 minuts
Lloc: Museu de Menorca, Maó
Màxim per aula: grup aula

Destinataris

1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària

Responsable/s

Carolina DeselDirectoraMuseu de Menorca

 

Descripció
L’activitat consistirà en la creació per part dels participants d’un poblat i una necròpolis a petita escala 1/40cm partint de dos diorames de grans dimensions (1,8 x 2,4 metres cadascun) que representa:
Un hipotètic paisatge menorquí verge, una plana amb un petit bosc, envoltada per dos turons.
Una plana amb un barranc i una cala.
Els participants aniran modificant el paisatge (ja que és interactiu) a l’hora que van aixecant el poblat talaiòtic i construeixen les tombes i la necròpolis. Aquesta modificació els hi permetrà valorar l’antropització del paisatge, entre altres aspectes. A més, els participants rebran les claus per dur a terme la construcció del poblat i la necròpolis.


Objectius
- Donar a conèixer l’època talaiòtica i en especial la vida i la mort d’aquest període de la prehistòria menorquina
- Atracar a les filletes i als fillets el patrimoni prehistòric menorquí de manera lúdica i divertida
- Plantejar dubtes, investigar, fer hipòtesis per tal d’entendre el món de la ciència
- Promoure l’empatia cap el patrimoni cultural menorquí a partir del joc
- Treballar en equip per arribar a un objectiu comú
- Fomentar les capacitats cognitives de les filletes i els fillets així com l’experimentació i la manipulació.


Continguts
Conceptes: - La prehistòria a Menorca.
- El patrimoni històric i cultural menorquí.
- El patrimoni històric i artístic de la cultura talaiòtica.
- La vida, el treball i la mort a l'època talaiòtica.
- Els espais domèstics i funeraris en la prehistòria de Menorca
- La intervenció humana en el medi.

Procediments: Exemplificar les bones pràctiques durant la visita a un Museu.
Explicar que no només podem gaudir els menorquins de tota aquesta diversitat de la qual disposam, sinó que l’hem de donar a conèixer a altres pobles de fora de l'illa.

Actituds: Respecte vers els valors culturals i patrimonials de l'illa i la seva conservació.
Coneixement dels nostres propis recursos i posar-los en valor.
Interès per conèixer la pròpia història.


Metodologia
Abans: El Museu disposa d'un llibret de continguts pel professorat.
Durant: - Comencem personalitzant un grup familiar talaiòtic compost de 40 figuretes. A la vegada els alumnes agafen els utensilis de Playmobil disponibles que decorar les figuretes i personalitzar-les. Aquests seran els utensilis que els habitants del poblat utilitzaran pel seu dia a dia i que posteriorment els servirà d'aixovar.
- Explicació de manera molt bàsica i lúdica què és la cultura talaiòtica i com eren els poblats d’aquesta època, així com de la vida de la societat talaiòtica. La història començarà amb l’arribada de dues famílies que decideixen construir-se un casa i d’aquesta manera s’anirà explicant la cultura talaiòtica i els elements principals d’un poblat.
- Divisió del grup en 2: un construirà el diorama del poblat i l’altre la necròpolis.

Després:

Recursos



Observacions

DISPONIBLE FINS 19 DE GENER DE 2018 per a realitzar el taller.

(*) El Departament de Cultura i Educació del Consell Insular de Menorca subvenciona el 50 % del cost del desplaçament en autocar quan sigui necessari per dur a terme un taller.

Es subvencionen un màxim de 2 tallers per cada grup aula destinatari que demani el taller abans del 17 d'octubre.

Per tramitar aquesta subvenció el centre educatiu ha de presentar l’original de la factura pagada, o la còpia acarada, al Departament de Cultura i Educació, pl. de la Biosfera, 5, Maó. Tel. 971 36 07 93.




© Salut Jove 2017